fredag den 26. april 2013

Opskrift På Koldhævet Hvedebrød Med Surdej

Efter 10 dages ventetid, blev det endelig tid til at afprøve surdejsbagning! Jeg valgte, at starte ud med et helt enkelt hvedebrød. Når man bager med surdej, er det meget vigtigt, at dejen æltes rigtig godt. Ikke bare i et par minutter, men helt op til 12-15 min. Det er derfor også en rigtig god idé at bruge en røremaskine, da det er en forholdsvis stor potion. Så skal dejen æltes i maskinen i 10 min. 

Opskriften var meget simpel, og resultatet blev super lækkert! Helt klart en opskrift alle kan springe ud i;)
2 stk.

Det skal du bruge:
8 dl. koldt vand
10 g. gær
1 dl. surdej
30 g. salt
200 g. grahamsmel
1 kg. hvedemel

Sådan gør du:
Dag 1:
1. Rør gæren ud i det kolde vand.
2. Tilsæt surdej, salt og grahamsmel.
3. Tilsæt hvedemelen lidt af gangen, og ælt dejen i 12-15 min eller brug en røremaskine.
4. Kom dejen i en oliesmurt skål, dæk skålen til, og stil dejen i køleskabet til næste dag. 
Dag 2:
1. Vend dejen ud på et meldrysset bord, og del den i 2 dele.
2. Form til brød, og lad dem hæve i et par timer på bageplader.
3. Pensl brødene med vand.
4. Bag brødene i en 250 grader varm ovn (varmluft 230) i 20-25 min.
  Inspiration fra Meyers Bageri
  
Følg Viva La Vanilla på Bloglovin'│Følg Viva La Vanilla på Facebook

Ingen kommentarer:

Send en kommentar