mandag den 21. januar 2013

Opskrift På Havregrynsboller

Denne opskrift er den sammen som opskriften på havreboller, dog med få ændringer. Jeg synes nemlig ikke, at den tidligere opskrift var helt optimal, så her er en ny forbedret version. Opskriften er oprindeligt til 20 stk., men da jeg bedre kan lide dem lidt større, valgte jeg kun at lave 16 stk. Bollerne blev super gode og meget svampede. Denne opskrift er helt klart et forsøg værd!

På torsdag kommer en ny opskrift på knækbrød, da jeg på sammen måde som med disse boller, ikke synes at den gamle var optimal. De nye knækbrød er helt fantastiske, så glæd jer til torsdag!

Her har den nye version af opskriften :)
16-20 stk.

Det skal du bruge:
50 g. gær
4 dl. lunkent vand
2 dl. græsk yoghurt
2 spsk. olie
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
100 g. grahamsmel
200 g. havregryn
400 g. hvedemel

Sådan gør du:
1. Opløs gæren i det lunkne vand.
2. Tilsæt græsk yoghurt, olie, sukker, sukker, grahamsmel og havregryn.
3. Tilsæt hvedemelen lidt af gangen, og ælt dejen godt sammen.
4. Lad dejen hæve i 45 min.
5. Form dejen til boller, og lad dem efterhæve i 30 min.
6. Pensl bollerne med mælk og drys med sesamfrø.
7. Bag bollerne i en 200 grader varm ovn (varmluft 180) i ca. 12-15 min.

4 kommentarer:

  1. De ser super lækre ud :-)

    Men har du et godt forslag til hvad man evt kan bruge i stedet for græsk yoghurt??

    Og det er en dejlig inspirerende blog du har. Fortsæt endelig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa!

      Tusinde tak for de søde ord! De varmer :)
      Hvis man ikke lige ligger inde med græsk yoghurt, kan man altid bruge creme fraiche eller yoghurt naturel i stedet for ;)

      //Frederikke

      Slet
  2. Heeeeeej søde!
    Laver "Ask Me"-video på min blog snart, så kom forbi og smid nogle spørgsmål <3 <3

    Knus Emilie (skov, you knowwwwww)
    http://emilieskovdragsbaek.bloggersdelight.dk/?p=705

    SvarSlet
    Svar
    1. Yaaaay lyder sjovt! Smutter lige forbi<3

      Knus :*

      Slet