torsdag den 11. april 2013

Surdej

Som I måske har læst på Viva La Vanillas facebookside, er jeg lige nu igang med et nyt bageprojekt. Nemlig surdej! Jeg fik idéen fra bagebogen ''Meyers Bageri'', hvor stort set alle opskrifter indeholder surdej. Det er jo de lækre surdejsbrød Claus Meyer er særligt kendt for, og jeg har længe ville springe ud i det. 

Til 1 potion surdej:
9 dl. vand
150 g. hvedemel
75 g. rugmel
75 g. grahamsmel

Ingredienserne piskes sammen, og dejen opbevares i en lufttæt bøtte eller skål. Rør i surdejen 2 gange om dagen. En nyopstartet surdej skal stå i 10 dage, før den kan bruges til bagning.

Selve idéen med surdej er, at man har en potion stående, som man tager fra, når man skal bage. Når man tager 1 dl. fra surdejen, skal man friske den op med 1 dl. ny dej. Den nye dej består af 1 dl. vand, 12 g. hvedemel, 6 g. rugmel og 6 g. grahamsmel.

Jeg håber, dette indlæg kan inspirere jer til selv at prøve surdejsbagning! Jeg vil i hvert fald eksperimentere med det, og selvfølgelig holder jer opdateret med opskrifter på bloggen:)

//Frederikke 

Følg Viva La Vanilla på Bloglovin'│Følg Viva La Vanilla på Facebook

Ingen kommentarer:

Send en kommentar